Bøker for magen

Quinoagrøt og fersk frukt.

Nå tenker du vel at det har klikka for dama. Det gjør det med jevne mellomrom men jeg kan love deg at dette er ikke et av de tilfellene. Finnes det gode bøker for magen? Ja, uten tvil.

Nyere forskning viser at tarmsystemet faktisk har utrolig mye å si for hvordan man har det både fysisk og psykisk. Er tarmtottene dine friske og sunne, er du også frisk og sunn. Det siste året har det vært mye fokus på nettopp dette og vi har fått mange fine bøker om temaet. Noen er veldig informative, noen med et hav av oppskrifter og noen med informasjon om hvordan du kan få et bedre forhold til din tarm. Det sies blant annet at forskjellige typer matintoleranse er et resultat av syke tarmer og ikke nødvendigvis allergi.

Etter å jevnlig ha saumfart de forskjellige dietter og kosthold-tips der ute på markedet har jeg endelig sett noe som jeg kan ha tro på. Vi ser alle at kroppen reagerer positivt eller negativt på det vi tar inn i løpet av dagen. Det bør jo ikke være noen overraskelse at mage og tarmsystemet har reaksjoner deretter. Noe av det mest spennende som har kommet frem i ny forskning er at mage og tarmsystemet også påvirker den psykiske helsen din. To av bøkene jeg forteller om her tar for seg nettopp dette. Jeg har også valgt å se på to bøker med oppskrifter for å se hva de bringer av både teoretisk og praktisk kunnskap.

Sjarmen med tarmen av Giulia Enders9788202455668

Dette er noe så spesielt som en sjarmerende bok om bæsj. Med en humoristisk snert tar Enders deg med inn i tarmfloraens verden og du lærer hvordan du skal ta vare på det som regnes som kroppens mest undervurderte organ. Boken har toppet bestselgerlister verden over og det er ikke grunn. Her forteller Enders med enkelt språk og enkle bilder om hva god tarmflora faktisk betyr for deg og kroppen din. Visste du for eksempel at overvekt, depresjon, akkergi, Alzheimer og oppblåsthet kan oppstå om du har ubalanse i tarmfloraen? Det er ikke til å unngå å trekke på smilebåndet når du leser denne boka, samtidig som du faktisk lærer utrolig mye om hva du kan gjøre for å bli venn med din tarm, og dermed få bedre helse.

9788202493585Sunn tarm, Klart hode av David Perlmutter

David Perlmutter er en nevrolog som lenge har vært overbevist om at det er en sammenheng mellom en sunn tarmflora og en sunn hjerne. den bærer litt preg av at Perlmutter er en frelser med sine kostholdsråd men samtidig så er det veldig mye nyttig informasjon han kommer med. I boken blir du kjent med ditt mikrobiom som han kaller dette lille økosystemet som lever i vårt mage og tarmsystem. Boken er bygget opp med fakta og informasjon først, så får du se hvilke risikofaktorer du har og hvordan tarmbakteriene fungerer. Ved å ha en sunn tarmflora vil du også hjelpe kroppen din til å bekjempe sykdom og betennelser i kroppen. Med i boken finner du en 7-dagers måltidsplan  og noen oppskrifter som du kan leke deg med.

9788202480684LavFODMAP: Magevennlig mat av Julia Døhlen Edin

Har du sensitiv mage, irritabel tarm eller matintoleranse så er dette kokeboken for deg. Lurer du på hva irritabel tarm-syndrom er så finner du mye god informasjon her. Du blir også introdusert for FODMAP og hvordan det å bli bevisst på å spise lavFODMAP kan gi deg bedre helse om du har problemer med for eksempel mage og tarmsystem. Du får en enkel liste med råd til hvordan du kan få kontroll over din ITS og 10 trinn til hvordan du kan lykkes med en lavFODMAP-diett. Dette er en bok som er lite pretensiøs men rommer omtrent alt du trenger å vite for å få mer balanse i mage og tarmsystemet. Oppskriftene fremstår ikke som noe du må være Masterchef for å lage, hvilket vil fungere inspirerende på leseren. Det finnes gode oppskrifter til alle måltider, så er er det bare å teste ut!

Godt-for-magenGodt for magen av Julianne Lyngstad

Også denne kokeboken er sentrert rundt lavFODMAP og det å leve med en sensitiv mage. Du finner ikke mindre enn 90 oppskrifter og en 6-ukers kostholdsplan som du kan følge om du vil. Boken starter med basiskunnskaper som er greit å ha med seg når man skal vurdere om dette er den rette dietten for nettopp deg. Også dette er en bok som er lite pretensiøs og tar sikte på å få et kostholdsskifte til å se mye enklere ut enn mange andre dietter gjør. Her finner du også enkle råd om hvordan du skal komme i gang med trening, hvordan du skal lykkes med lavFODMAP og nødråd. Foruten oppskriftene er det en annen ting her som trekker boken veldig opp og det er oversikt over FODMAP stoffer, trygge hurtigløsninger og ferdigprodukter som du kan spise. Dette gjør boka lettere å bruke, samtidig som kan kan klare å være litt eventyrlysten når man har bedre oversikt over hva man bør og ikke bør spise. Ser man over listene her ser man også at man trenger ikke lide på en lavFODMAP diett. Det er mye god og enkel mat som kan friste selv den mest sofistikerte gane.

Tilgjengelig kunnskap

Hva er vitsen i å sitte på nyttig kunnskap uten å dele den med andre? alle disse bøkene gir et godt innblikk i hvordan du kan ta bedre vare på tarmene dine og dermed også din fysiske og psykiske helse. Det er lett forståelig og løsningene er lett tilgjengelige. Du trenger ikke kjøpe et hav av medisiner, kosttilskudd eller dyre diettløsninger. Ved å gjøre enkle endringer i kosthold, i en grad og fart du selv bestemmer, kan du faktisk oppleve bedringer veldig raskt.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *